نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

غذا و تغذیه تاثیر بسزایی در روند زندگی افراد دارد تا جایی که انتخاب نوع غذا و شیوه تغذیه، بار بزرگی از سلامت فیزیکی و یا حتی روانی افراد را به دوش می کشد. بنابراین اتنخاب نوع تغذیه و همخوانی آن با شرایط بدنی افراد از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به شیوه زندگی مدرن امروزی، که سراسر مشغله و کمبود وقت است، بیشتر افراد ترجیح می دهند غذاهایی انتخاب کنند که سریع آماده شوند و مغذی و آسان هضم بوده و با سرعت جذب بدن شوند.

برخی غذاهای خاص وجود دارد که نسبت به بقیه راحت تر هضم می شوند. اگرچه بدن به انواع مواد مغذی از قبیل فیبر، پروتئین و چربی ها نیاز دارد، برخی غذاهای حاوی این مواد می توانند در ایجاد خونریزیهای معده و بیماریهای گوارشی موثر باشند. برای نمونه، غذاهای غنی از فیبرهای مفید، مانند سبزیجات و گندم، اما ممکن است هضم آنها سخت تر از کربوهیدرات های ساده باشد.

همچنین غذاهای چرب و تعدادی از پروتئین های حیوانی که هضم آنها برای بدن بسیار زمانبراست، مدت زیادی برای هضم به زمان نیاز دارند و می توانند فشار مضاعفی به دستگاه گوارش وارد آورند. بنابراین اکثر غذاهایی که برای سلامت شخص مفیدند، خوشمزه نیستند و هنگامی که شخص، مبتلا به بیماری حادی باشد و مجبور به پیروی از رژیم غذایی خاصی شود، از خوردن آنها لذت نخواهد برد.


ده خوراکی آسان هضم که می توانند در زمان بیماری برای شما مفید باشند
نان تست هضم آسانی دارد
نان تست اغلب بخش عمده ای از یک رژیم ملایم( بدون نمک و ادویه) را تشکیل می دهد. یک دلیل آن، این است که هضم آن برای معده و روده آسان است. نان تست در کاهش تهوع و استفراغ مفید است و سوزش معده را کم می کند،اما آنچه باید توجه داشت این است که همه انواع تستها این چنین نیستند.

نان گندم خالص غنی از فیبر است و هضم آن برای برخی افراد سخت است. بنابراین، برای اجتناب از مشکلات گوارشی، این افراد می توانند هنگامی که ناخوشند، نان تست سفید را به همراه کره استفاده کنند تا هضم آن آسان تر شود. افرادی که نسبت به گندم یا غذاهای دارای نشاسته حساسیت دارند، می توانند نان های بدون گندم یا نشاسته را استفاده کنند.


برنج سفید هضم آسانی دارد
برنج از جمله غلاتی است که منبع انرژی خوبی برای بدن به شمار می رود، اما تمامی غلات به آسانی هضم نمی شوند. آن دسته از غلات که فیبر بالایی دارند، مانند برنج قهوه ای، می توانند در ایجاد ناراحتی ها و تحریکات گوارشی مانند اسهال، نفخ و گازهای معده دخیل باشند. بنابراین، برنج سفید نسبت به نوع قهوه ای آن، به علت اینکه بدون سبوس بوده و فیبر کمتری دارد آسان تر هضم می شود و چون کربوهیدرات بیشتری دارد، در بدن تولید انرژی بیشتری می کند.


کراکرهای نمکی هضم آسانی دارند
بیسکویت های بدون قند نمکی یا همان کراکرها اغلب برای درمان حالت تهوع و استفراغ و نیز سو هاضمه مانند تهوع صبحگاهی زنان باردار پیشنهاد می شوند. کراکرها، بیسکویتهای بسیار سبک و ملایمی حاوی کربوهیدرات هستند که باعث سو هاضمه و تحریکات گوارشی نمی شوند.


موز هضم آسانی دارد
موز منبع خوبی از کربوهیدرات است که به راحتی هضم می شود و اکثر افراد مشکلی با آن ندارند. در موزهای رسیده این کربوهیدراتها دست یافتنی تراست. برای کسانی که مدتی دچار بیرون روی و اسهال هستند، موز انتخاب خوبی خواهد بود، چون پتاسیم از دست رفته بدن را تا حدودی جبران خواهد کرد.


سس سیب هضم آسانی دارد
میوه بخشی ار رژیم غذایی سالم است، اما به دلیل داشتن فیبر، باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. سس سیب یک انتخاب عالی به عنوان منبع میوه ای است که آسانتر هضم می شود، زیرا سیب میکس شده است که به صورت پوره درآمده و اگرچه آن هم مقداری فیبر دارد، اما این مقدار بسیار کمتر از فیبر یک سیب کامل که هضم آن نیز برای معده و دستگاه گوارش سخت تر است، خواهد بود.

همچنین سس سیب حاوی پکتین است که یک فیبر قابل حل شدن در آب است و می تواند به درمان اسهال کمک کند. علاوه بر این، قند و کربوهیدرات موجود در آن باعث افزایش انرژی بدن می شود. به طور کلی، سیب و سس آن حاوی کربوهیدرات های تخمیر شده و قندهای مفید است که باکتریهای روده را تغذیه می کنند، اما ممکن است علایم سندرم تحریک پذیری روده را وخیم تر نمایند. بنابراین اگر شخصی مبتلا به این بیماری است، می تواند به جای سیب از بلوبری یا انگور استفاده کند.


تخم مرغ هضم آسانی دارد
تخم مرغ به دلیل دارا بودن پروتئین و مواد معدنی به سلامت بدن کمک می کند. خاگینه ( تخم مرغ به هم زده و پخته شده) خوراکی نرم، ملایم و ساده است که به راحتی در دستگاه گوارش تجزیه شده و هضم می شود و حال کسانی را که مدتی دچار ویروس معده یا تهوع بوده اند، مساعد می کند. هم سفیده و هم زرده تخم مرغ، هر دو معمولا حساسیت زا نبوده و به راحتی هضم می شوند.


سیب زمینی شیرین هضم آسانی دارد
سیب زمینی شیرین، منبعی غنی از فیبرهای قابل حل در آب است که نسبت به فیبرهای غیر قابل حل در آب، بسیار راحت تر هضم می شود. علاوه بر این، فیبرهای حل شدنی باعث افزایش باکتری های مفید روده و در نتیجه بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شوند. همچنین سیب زمینی شیرین دارای پتاسیم است که اغلب تقویت کننده خوبی برای پتاسیم از دست رفته بدن در دوره نقاهت اختلالات گوارشی خواهد بود



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

ناتوانی جنسی دقیقاً چیست؟

تمایلات و رفتار جنسی در انسان در چهار حوزه تعریف می شود و اختلال های جنسی نیز این چهار حوزه را در بر می گیرد. این چهار حوزه عبارتند از:
1- میل جنسی؛ یعنی کشش ذهنی و درونی برای ایجاد ارتباط جنسی که به صورت طبیعی باید در انسان وجود داشته باشد.
2- رفتار تحریکی؛ یعنی شخص به لحاظ فیزیکی بتواند آمادگی لازم برای ارتباط جنسی را بدست بیاورد و رابطه جنسی را از این حیث بدون مشکل پیش ببرد.
3- ارضاء شدن جنسی؛ یعنی شخص باید به درستی و در زمان مناسب ارضاء شود.
4- آرامش و سکون ذهنی و جسمی پس از ارضاء شدن.

البته منظور از ناتوانی جنسی، در میان عامه مردم، ناتوانی در دو حوزه اول است و به نظر می رسد که ناتوانی جنسی هم بیشتر در همین دو حوزه رواج است. یعنی در افت کشش جنسی و ناموفق بودن در ایجاد ارتباط به لحاظ فیزیکی.
ممکن است فرد کشش جنسی داشته باشد اما به لحاظ فیزیکی برای برقراری رابطه و یا ادامه دادن رابطه، مشکل داشته باشد.

ظاهرا شایع ترین نوع ناتوانی جنسی، ناتوانی در نعوظ در عین برخورداری از اشتهای جنسی است.

بله ؛ منظور از ناتوانی جنسی در مردان، بیشتر همین ناتوانی است. یعنی ناتوانی در نعوظ و یا ادامه دار نبودن نعوظ. مردان ممکن است به علل گوناگون با وجود تمایل جنسی ، ناتوانی فیزیکی در برقراری رابطه جنسی داشته باشند.

البته به لحاظ علمی، انزال زودرس نوع شایع تری از ناتوانی است ولی مردم غالباً این حالت را مصداق ناتوانی جنسی نمی دانند. اما این حالت هم نوعی ناتوانی است؛ چون در این حالت مرد خودش ارضاء می شود اما رضایت جنسی همسرش تامین نمی شود. این ناتوانی، شایع ترین نوع ناتوانی جنسی است اما ناتوانی به معنای عام، همان مشکل نعوظ علیرغم میل جنسی است.

انزال زودرس با اینکه مصداقی از ناتوانی است اما ظاهراً لطمه روحی چندانی به مردان نمی زند. درست است؟

نه، انزال زودرس ممکن است به مخدوش شدن رابطه مرد با همسرش شود. یعنی نارضایتی زن بر روان مرد هم تاثیر می گذارد. این وضع ممکن است به اعتراض زن بینجامد و زندگی زن و مرد را به کلی تحت تاثیر قرار دهد.
انزال زودرس و اعتراض زن به این وضع، می تواند موجب شرمندگی و استرس مرد شده و به تشدید این حالت در وجود او منجر شود. استرس می تواند ضعف در این زمینه را بیشتر کند.

توانایی جنسی در مردان، بخش عمده ای از اعتماد به نفس آنها را در ارتباط با جنس مخالف تشکیل می دهد. بنابراین ممکن است سرزنش شدن از سوی زنان در اثر انزال زودرس، اعتماد به نفس مرد را کاهش دهد.

سرزنش از سوی زنان در اثر انزال زودرس مرد، حتی ممکن است در درازمدت موجب کاهش میل جنسی مرد شود. پس انزال زودرس لزوماً فقط موجب نارضایتی زنان نمی شود. اما طبیعتاً ناتوانی در نعوظ علیرغم برخورداری از میل جنسی، بیش از انزال زودرس موجب نارضایتی مردان می شود. به همین دلیل هم شاید نام ناتوانی بر این پدیده گذاشته شده است. یعنی مرد میل به رابطه جنسی دارد و قدرت ارضاءشدن هم دارد اما توانایی جسمی برای این کار ندارد.

وقتی که صرفاً میل جنسی افت می کند، مردان کمتر ناراضی هستند چرا که گرایش زیادی به برقراری رابطه جنسی ندارند. نارضایتی در این حالت بیشتر ناشی از تهدید احتمالی این وضع برای بنیان خانواده مرد است و گر نه فی نفسه، لطمه زیادی به مرد نمی زند.

ممکن است فرد توانایی نعوظ داشته باشد اما اشتهای جنسی نداشته باشد؟

بله. این حالت هم رخ می دهد. اشتهای جنسی مطلقاً از بین نمی رود. میل جنسی به طور نسبی کاهش می یابد و در واقع این همان حالت اول است که به آن اشاره کردم. یعنی فرد توان نعوظ و ارضاءشدن دارد اما میل چندانی به برقراری رابطه جنسی ندارد. این حالت همان سردمزاجی یا اختلال میل جنسی است.

ناتوانی در نعوظ حالات متفاوتی دارد؟

بله. گاهی مردان کاملاً ناتوان از نعوظ هستند ولی گاهی نعوظ دوام چندانی ندارد. یعنی مرد بدون اینکه خودش ارضا شود و یا شریک جنسی اش را راضی کند، تحریک شدگی فیزیکی اش را از دست می هد. مردانی که به کلینیک ها مراجعه می کنند، بیشتر از این شکل ناتوانی گلایه دارند.

تعداد دفعات ارضا شدن مرد در کنار همسرش، حد معینی دارد؟ یعنی مردی که یکبار ارضا می شود و دیگر تمایلی به این کار ندارد، دچار ناتوانی جنسی است؟

کسی که می تواند در چند ساعت چند بار رابطه جنسی برقرار کند و ارضا هم بشود، توانایی جنسی بالایی دارد اما کسی که پس از یکبار ارضا شدن، دیگر تمایلی به این کار ندارد، ناتوان جنسی محسوب نمی شود.

حداقل انتظار این است که مرد بتواند وارد رابطه جنسی شود و توانایی نعوظ به مدت کافی داشته باشد و انزال زودرس هم نداشته باشد. حالا ممکن است کسی میل جنسی اش بیشتر باشد و دفعات بیشتری رابطه داشته باشد. دیگران را که آن حداقل انتظار را برآورده می کنند اما قدرت تکرارشان کمتر است، نمی توان بیمار قلمداد کرد.

البته از اکثریت مردان انتظار می رود که در طول یک روز بتوانند بیش از یکبار رابطه جنسی داشته و ارضا شوند. در رابطه جنسی، تناسب طرفین رابطه مهمتر از هر چیز دیگری است. شاید کسی توانایی جنسی بالایی نداشته باشد اما همسرش هم مثل او باشد و در نتیجه مشکلی برای آنها پیش نیاید.

اگر از ناتوانی مطلق در نعوظ و ارضاشدن صرفنظر کنیم، اکثراً عدم تناسب تمایلات و رفتارهای جنسی است که موجب اعتراض طرفین می شود. در زوج درمانی از نوع سکس تراپی، تلاش می شود تا هماهنگی و تناسب لازم بین زن و مرد پدید آید. به هر حال رضایت از طرف مقابل به دلیل هماهنگی و تناسب طرفین، خیلی مهمتر از توانایی جنسی است.



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

1- مشمولين ق.ا.ك و مشتركين صندوق بازنشستگي كشوري :
مشمولين ق.ا.ك و مشتركين صندوق بازنشستگي كشوري در صورت دارا بودن شرايط زير حق استفاده از حقوق بازنشستگي را خواهند داشت.

داشتن حداقل 60 سال سن با هر قدر سابقه خدمت ( بند الف ماده 74 ق.ا.ك و تبصره 2 ماده 2 قانون اصلاح مقررات مصوب 13/12/1368 ) با درخواست مستخدم.

كليه مسخدمين داراي 65 سال سن با هر قدر سابقه خدمت ( ماده 77 ق.ا.ك و تبصره 2 ماده قانون اصلاح مقررات مصوب 13/12/1368 )2 توسط دستگاه مربوط به غير از شاغلين در مشاغل تخصصي ( درصورت درخواست و موافقت دستگاه متبوع حسب ماده 10 قانون اصلاح مقررات مصوب 13/12/1368 )

مستخدمين مرد داراي حداقل 50 سال سن و حداقل 25 سال سابقه خدمت با درخواست مستخدم و موافقت دستگاه ذيربط ( بند الف تبصره يك ماده 2 قانون اصلاح مقررات بازنشستگي مصوب 13/12/1368)

مستخدمين زن با حداقل 20 سال سابقه خدمت با درخواست مستخدم و موافقت دستگاه ذيربط ( بند ب تبصره يك ماده 2 قانون اصلاح مقررات بازنشستگي مصوب 13/12/ 1368 و قانون اصلاح بند ب تبصره 1 ماده 2 قانون اصلاح مقررات بازنشستگي.

كليه مستخدمين داراي 30 سال خدمت توسط دستگاه مربوطه ( ماده 2 قانون اصلاح مقررات بازنشستگي مصوب 13/12/1368 )

جانبازان انقلاب اسلامي ، جنگ تحميلي ، معلولين ، شاغلين مشاغل سخت و زيان آور حسب قانون نحوه بازنشستگي جانبازان مصوب 01/09/1367

مستخدميني كه به استناد احكام قطعي هيئتهاي رسيدگي به تخلفات اداري به موجب بند ط ماده 9 قانون رسيدگي به تخلفات اداري مصوب 07/09/1372 با تقليل يك يا دو گروه بازنشسته مي گردند ( زنان بابيش از 20 سال و مردان با بيش از 25 سال خدمت دولتي و بر اساس سنوات خدمت دولتي )

2- مشتركين صندوق بازنشستگي شهرداريها :

مشتركين صندوق بازنشستگي شهرداريها در صورت دارابودن شرايط زير حق استفاده از حقوق بازنشستگي را خواهند داشت.

داشتن 60 سال سن با حداقل 20 سال سابقه خدمت ( بند الف ماده 40 آئين نامه استخدامي شهرداريها مصوب 13/02/1368 هيئت وزيران )

كليه مستخدمين مرد داراي حداقل 50 سال سن و حداقل 25 سال سابقه خدمت ( موضوع ماده قانون اصلاح مقررات بازنشستگي مصوب2 13/12/1368 ) با درخواست مستخدم و موافقت شهرداري.

مستخدمين زن با حداقل 20 سال سابقه خدمت ( موضوع قانون اصلاح بند ب تبصره 1 ماده 2 قانون اصلاح مقررات بازنشستگي با درخواست مستخدم و موافقت شهرداري.

مستخدم داراي 30 سال سابقه در صورت درخواست مستخدم ( موضوع بند ب ماده 40 آئين نامه استخدامي شهرداريها ) و يا درخواست شهرداري ( حسب مفاد ماده 44 آئين نامه )

كليه مستخدمين داراي 65 سال تمام سن توسط شهرداري ( حسب مفاد ماده 45 آئين نامه)

مستخدميني كه به استناد احكام قطعي هيئتهاي رسيدگي به تخلفات اداري به موجب بند ط ماده 9 قانون رسيدگي به تخلفات اداري مصوب 07/09/1372 با تقليل يك يا دو گروه بازنشسته مي گردند ( زنان بابيش از 20 سال و مردان با بيش از 25 سال خدمت دولتي و بر اساس سنوات خدمت دولتي )

3- قضات

با عنايت به بند ج و تبصره 1 ماده 2 قانون استخدام كشوري مبني بر اينكه در هر مورد كه براي تعيين تكليف استخدامي قضات قانوني وجود نداشته باشد يا طبق قوانين مربوط تابع احكام عمومي قوانين استخدام كشوري شده باشند مشمول مقررات ق.ا.ك مي باشند و نظر به اينكه در مورد بازنشستگي قضات قانون خاصي وجود ندارد ( مگر بعضي ازترتيبات خاص ) لذا آنها مشمول مقررات بازنشستگي قانون استخدام كشوري ميباشند.

4- اعضاي هيئت علمي دانشگاهها

اعضاي هيئت علمي دانشگاهها جز درموارديكه ذكر ميشود به موجب ماده 43 آئين نامه استخدامي هيئت علمي دانشگاه مصوب سال 1348 از لحاظ بازنشستگي ووظيفه تابع قوانين و مقررات بازنشستگي ووظيفه مستخدمين رسمي كشوري مي باشند.

دانشگاه مكلف است هر يك از اعضاي رسمي هيئت علمي را كه به سن 65 سال تمام رسيده باشند بازنشسته كند . رئيس دانشگاه ميتواند استثنائاً در مواردي كه استفاده از خدمات علمي هر يك از اعضاي هيئت علمي ضروري باشد تا 70 سالگي از خدمات آنان استفاده نمايد ( مفاد ماده 36 آئين نامه استخدامي هيئت علمي )

بازنشستگي اعضاي رسمي هيئت علمي كه به امر تدريس اشتغال دارند با رعايت مقررات مربوط در پايان هر نيم سال تحصيلي امكان پذيرخواهد بود ( مفاد ماده 38 آئين نامه استخدامي هيئت علمي )

با توجه به مفاد ماده 35 آئين نامه استخدامي هيئت علمي دانشگاه مصوب دي ماه 1348 هيئت امناي دانشگاه تهران و به موجب ماده 30 لايحه قانوني استخدام هيئت آموزشي دانشگاه مصوب 18/6/1342 ، استادان و دانشياران و پزشكان بيمارستاني كه قبل از رسيدن به سن 65 سالگي تقاضاي بازنشستگي نمايند يا دانشگاه ايشان را بعلت حذف ماده تدريس يا انحلال يك رشته بازنشسته نمايد هرگاه سابقه خدمت آنان به سي سال نرسد حداكثر تا 5 سال از دوران تحصيلات عالي آنان جزء خدمت رسمي محسوب مي شود.

5ـ كارمندان رسته سياسي وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه مكلف است كارمندان رسته سياسي را كه بيش از سه برابر حداقل توقف لازم در يك مقام را داشته و به علت عدم موفقيت در دوره آموزشي تكميلي يا عالي موضوع ماده 35 مقررات تشكيلات استخدامي و انضباطي به مقام بالاتر نائل نشده يا نشوند و رسمي آنان بيش از 25 سال باشد بازنشسته نمايد (ماده 45 مقررات تشكيلاتي ، ستخدامي و انضباطي وزارت امورخارجه مصوب 02/ 1352كميسيونهاي امور استخدام و سازمانهاي اداري ، دارايي و خارجه مجلس )



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

به گفته محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ، مرگ و میر ناشی از اوردوز مواد مخدر از حدود ۵۲۰۰۰ در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۶۴۰۰۰ در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت. بسیاری از این مرگ و میرهای ناشی از اپیوئیدها، شامل داروهای مسکن درد مخدر، از جمله داروهای تجویزی درد مانند فنتانیل و اکسید کدون (اکسی کانتین) و همچنین ماده مخدر هروئین غیر قانونی بودند.

محققان دریافتند که مواد افیونی (اپیوئیدها) معمولاً برای بیماران پرخطر توسط پزشکانی که معمولاً حجم زیادی از اپیوئیدها را تجویز نمی‌کنند، از جمله پزشکان عمومی، جراحان و ارائه دهندگانی که پزشک نیستند، تجویز می‌شوند.

با این حال، این افراد با حجم پایین ۱۸ تا ۵۶ درصد از تمام نسخه‌های مخدر برای بیماران پر خطر را تشکیل دادند. طبق گفته محققان، این مسئله نشان می‌دهد که در تلاش‌های بهداشت عمومی برای مبارزه با اپیدمی مبارزه با مواد مخدر، نباید تنها روی کسانی که با حجم بالا داروهای مخدر تجویز می‌کنند از جمله کسانی که به طور غیرقانونی و مخفیانه دست به تجویز داروهای مخدر می‌زنند، تمرکز شود.

دکتر جی. کالب الکساندر، نویسنده ارشد این پژوهش، در نشست خبری هاپکینز، گفت: “این بحران به عنوان زیرمجموعه کوچکی از پزشکان و بیماران بد تعبیر شده است.”

الکساندر افزود: “نتایج ما بر ضرورت مداخلات هدفمند تاکید می‌کند که تمام افرادی که مواد مخدر تجویز می‌کنند را مورد هدف قرار دهد، نه فقط افرادی که با حجم بالا داروهای مخدر تجویز می‌کنند.”

وی مدیر کل مرکز ایمنی و اثربخشی داروهای مرکز جان هاپکینز است.

این مطالعه همچنین نشان داد که “خریداران مواد افیونی” – افرادی که نسخه‌هایی از پزشکان و داروخانه‌های متعدد دریافت می‌کنند – تنها ۰٫۱ درصد از مصرف کنندگان مواد افیونی در این مطالعه را تشکیل می‌دهند. محققان گفتند که این مسئله ممکن است دلیل این امر باشد که چرا تلاش‌های پیشگیرانه با تمرکز بر “خریداران مواد افیونی” به کاهش بیشتر در اوردوز مواد افیونی کمکی نمی‌کند.

الکساندر گفت: “در اینجا نکته این است که تجویزکنندگان معمولی با حجم پایین معمولاً با بیماران پر خطر ارتباط برقرار می‌کنند – که باید فراخوان بیدار کننده‌ای برای این تجویز کنندگان باشد”.

وی افزود: “ما نیاز به ایجاد سیستم‌هایی برای کمک به تجویز کنندگان در شناسایی بهتر این بیماران، بررسی آنها برای اختلالات مصرف اپیوئیدها و بهبود کیفیت مدیریت درد آنها، داریم.”



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

قرص اکس یا اکستازی
قرص اکس یا اکستازی از جمله مواد توهم زا است که به صورت قرص، کپسول و پودر در دسترس افراد قرار می گیرد و به شکل خوراکی، استنشاقی و تدخینی مصرف می شود. این ماده با تاثیر بر سه ماده شیمیایی مغز (سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین) افکار، هیجانات و اعمال فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اثرات مصرف قرص اکس، 30 تا 45 دقیقه بعد از مصرف مشخص می‌شود و حداکثر تا 6 ساعت باقی می‌ماند. اثرات ِخطرناکِ مصرف این دارو با اثرات خوشایند آن همراه است اما همیشه همه مصرف کنندگان تجربه خوشایندی ندارند. عوارض قرص اکس در افراد مختلف، متفاوت است، بخصوص اگر با مواد دیگری به صورت ترکیبی (مانند الکل و یا ماده مخدر گل) مصرف شود. این ماده با اصطلاحاتی چون ریو، اکس پارتی ، کنسرت راک نیز شناخته می‌شوند.

عوارض مصرف قرص اکس یا اکستازی
عوارض مصرف قرص اکس به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت بروز پیدا می کند. عوارض کوتاه مدت مصرف این ماده موارد زیر را شامل می شود:

عوارض کوتاه مدت مصرف اکس
- حالت تهوع
- سفتی عضلات
- افزایش دمای بدن
- تاری دید
- تعریق مفرط

یکی از خطرناک‌ترین عوارض مصرف اکستازی، افزایش شدید دمای بدن (hyperthermia) است که منجر به از دست دادن آب بسیار زیاد از بدن می‌شود. کمبود آب درون سلول‌های بدن در نهایت به کاهش هشیاری، کما و مرگ منجر خواهد شد. از جمله دیگر مشکلاتی که در پی افزایش دمای بدن ایجاد می‌شوند می‌توان به اختلال کبد، کلیه‌ها و مشکلات قلبی- عروقی اشاره کرد.

در بعضی افراد، روزی که مصرف داشته‌اند می‌تواند تبدیل به یک روز سخت شود، به طوری که نزدیک به 80% مصرف کنندگان افسردگی و خستگی مفرط را تجربه می‌کنند. این عوارض کوتاه مدت می‌توانند ناراحت کننده و مشکل‌زا باشند اما خطر واقعی نادیده گرفتن اثرات بلند مدت این ماده توهم‌زا است.

عوارض بلند مدت مصرف اکس
زمانی که اکستازی مدت زیادی مصرف شود، اثرات زیان‌بار آن برای مصرف کننده بسیار شدیدتر خواهد شد. از جمله عوارض بلند مدت اکستازی یا قرص اکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آسیب‌های عصبی و نقایص شناختی نظیر بروز مشکلاتی در سیستم تفکر و حافظه

- اثرات مخرب بر تولید سروتونین در مغز که منجر به کاهش سروتونین می‌شود و در نتیجه فرد ممکن است به افسردگی، مشکلات خواب، اضطراب، کاهش اشتها و کاهش میل جنسی مبتلا شود.

- سندرم سروتونین: یکی از دیگر از بحران‌های بالقوه مصرف اکستازی دچار شدن به این سندروم است. علت بروز سندروم سروتونین این است که مغز با مقدار زیادی از سروتونین پر می‌شود، علائم این سندروم عبارت‌اند از: افزایش ضربان قلب، دچار شدن به انواع توهم‌ها ، تعریق، از دست دادن جهت‌یابی، تحریک‌پذیری، اسهال، استفراغ، تشنج، حالت تهوع و ...

 

اوردوز با قرص اکس
قرص اکس به دلیل خاصیت اعتیادآوری که دارد پس از چند بار مصرف فرد را دچار تحمل نسبت به آن می‌کند. به این معنی که مصرف دوز قبلی نمی‌تواند برای فرد همان اثرات خوشایند سابق را ایجاد کند در نتیجه فرد مجبور می‌شود دائماً دوز را افزایش این مسئله احتمال خطراتی چون اُوِر دوز (over dose) را بالا می‌برد که به صورت افزایش دمای بدن، خشونت، فشار خون بالا، حملات وحشت زدگی، تشنج و از دست دادن هوشیاری ظاهر می‌شود.

 

پیامدهای مصرف قرص اکس یا اکستازی
به دنبال مصرف اکستازی، فعالیت بخش بازدارنده مغز کاهش میابد در نتیجه اعتماد به نفس و شجاعت در فرد بالا می‌رود، هنجارها و ممنوعیت‌های اخلاقی کمرنگ شده و به همین دلیل رفتارهای پرخطر نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین شعور، قوه استدلال، آگاهی و آستانه‌ی تحریک‌پذیری فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در پی این تغییرات رفتارهایی نظیر رفتارهای زیر در فرد مشاهده می‌شود:

- پرحرف شدن

- لرزش اندام‌ها

- شدید شدن احساسات و عواطف

- فعالیت فیزیکی زیاد بدون احساس تشنگی

- بی‌اشتهایی

- بی‌ثباتی خلق و علائم افسردگی

- افزایش میل جنسی

طبق تحقیقات انستیتو ملی سلامت که بر روی افراد مصرف‌کننده انجام شد، نتایج نشان داد که این قرص با تخریب مناطق مختلفی از مغز باعث اختلالاتی مانند از دست دادن حافظه، زوال عقل و سایر بیماری‌های روانی در فرد می‌گردد. همچنین با آسیب به نواحی مختلف مغز یادگیری، خواب و تنظیم هیجانات این افراد دچار مشکلات شدیدی می‌شود. اثرات سوءمصرف قرص اکس یا اکستازی گاهی به اندازه‌ای خطرناک می‌شود که ممکن است به فرد جنون و توهمات شدید دست دهد که موجب آسیب به خود یا دیگران شود. به موجب افزایش رفتارهای پرخطر جنسی احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی از جمله ایدز، سیفلیس و سوزاک نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

درمان اعتیاد به مصرف فرص اکس
زمانی که با خود تصمیم جدی برای ترک می گیرید بهتر است ابتدا به دنبال موثرترین روش برای درمان اعتیاد به قرص اکس باشید. دریافت مشاوره روانشناسی در درمان اعتیاد به اکس اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که قرص اکس و به طور کل توهم‌زاها بیشتر از آنکه وابستگی جسمانی در فرد ایجاد کنند وابستگی روانی شدیدی را به وجود می‌آورند و فرد در ترک این ماده با مشکلات روحی و روانی ناخوشایندی نظیر افسردگی و اضطراب مواجه می‌شود.

درمانگر در ابتدای جلسات درمان ارزیابی بالینی جامعی انجام می‌دهد تا بتواند آسیب‌های روانی ناشی از مصرف این قرص را به‌درستی تشخیص داده و برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد. بررسی ریشه‌های اعتیاد فرد، شناسایی عوامل تحریک کننده برای مصرف، آموزش مهارت‌های جرات ورزی برای نحوه برخورد با دوستان مصرف‌کننده، آموزش مهارت‌های مقابله با وسوسه و برگزاری جلسات پیشگیری از بازگشت، همگی از جمله فعالیت‌هایی هستند که درمانگر در طول جلسات روان درمانی به آن‌ها خواهد پرداخت.



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

آکنه در دوران بارداری، بسیار شایع است؛ از هر دو زن، یکی در دوران بارداری دچار جوش و آکنه خواهد شد. اگر شما هم نگران آکنه‌های دوران بارداری هستید، در این مطلب بهترین راه حلها را برای درمان جوش به شما ارائه می‌دهیم.

چه چیزی موجب بروز آکنه در دوران بارداری می‌شود؟

در دوران بارداری دچار جوش و آکنه شدن می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد، شامل:

افزایش سطح اندروژن

هورمون‌ها، هورمون‌ها و باز هم هورمون‌ها! همانطور که علت بیشتر تغییرات در دوران بارداری هورمون‌ها هستند، آکنه نیز به دلیل تغییرات هورمونی بروز می‌کند. مثلا افزایش سطح اندروژن در بدن شما می‌تواند غدد چربی را تحریک کند که چربی بیشتری تولید کنند. وقتی این چربی با سلول‌های مرده‌ی پوست ترکیب می‌شود، باعث مسدود شدن منافذ پوست خواهد شد که می‌تواند نهایتا التهاب و آکنه را به دنبال داشته باشد.

تغییرات تغذیه‌ای

بسیاری از زنان باردار، افزایش بسیار زیاد اشتها دارند. این گرسنگی‌ها و اشتهای شدید مخصوصا در ساعت‌ها نامتعارف می‌تواند باعث شود نزدیک‌ترین و ساده‌ترین اسنکی را که می‌توانید پیدا کنید نوش جان کنید. این کار، اتفاق خوبی برای پوست شما نیست. هله هوله، شیرینی‌ها و غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند می‌توانند تاثیر منفی بر بدن‌تان داشته باشند. این خوراکی‌ها می‌توانند تعادل هورمون‌ها را بهم بزنند و منجر به تولید چربی بیشتری در پوست شوند.

 
سلفی باز‌ها اختلال روانی دارند؟
 

زمینه‌ی ژنتیکی

خانم‌هایی که سابقه‌ی جوش و آکنه را از قبل دارند، بیشتر در معرض آکنه‌های دوران بارداری هستند. اگر از نظر ژنتیکی مستعد جوش زدن باشید، پس برای پیشگیری از آنها کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید.

آکنه‌ی بارداری را چگونه درمان کنید

صورت خود را بشویید

بهترین راه پیشگیری از آکنه، مراقبت از پوست است. دقت داشته باشید که هیچ آلودگی یا آرایشی روی پوست‌تان باقی نماند و سلول‌های مرده‌ی پوست، منافذ آن را مسدود نکنند. روزی دو بار صورت خود را به آرامی بشویید. بهترین روش شستشو، استفاده از پاک کننده‌های ملایم صورت است. حتما صورت خود را کاملا تمیز کنید، مخصوصا قسمت‌های نزدیک به رویش مو و فک و دهان، چون این قسمت‌ها بیشتر مستعد جوش زدن هستند. موهای‌تان را هم باید به طور مرتب بشویید. ضمنا روبالشتی و حوله‌های‌تان را نیز همیشه تمیز و نرم نگه دارید.

پوست‌تان را نسابید

پوست‌تان را نسابید چون این کار باعث از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست می‌شود. در دوران بارداری، پوست شما بسیار حساس است، بنابراین باید با مهربانی و ظرافت با آن رفتار کنید. فشردن و چلاندن جوش و منافذ پوست نیز توصیه نمی‌شود چون فقط جای زخم به جا خواهد گذاشت.

پوست‌تان را مرطوب نگه دارید

برای آبرسانی به پوست، از مرطوب کننده‌های بدون چربی استفاده کنید تا نگرانی بابت مسدود شدن منافذ پوست‌تان نداشته باشید. حفظ رطوبت پوست بسیار اهمیت دارد چون پوست خشک، خیلی بیشتر مستعد بروز آکنه است.

از پوست‌تان در برابر آفتاب به خوبی مراقبت کنید

داروهای رایج درمان آکنه می‌توانند پوست را در برابر آفتاب آسیب پذیرتر کنند. زیاد قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس پوست را افزایش بدهد. اگر می‌دانید که قرار است ساعت‌های طولانی بیرون از خانه باشید، پوست خود را با ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر به خوبی بپوشانید.

 
حتما بخوانید
 
سرطان واژن زنان، همه آنچه باید بدانید
 

غذاهای حاوی ویتامین A بیشتر بخورید

شیر، تخم مرغ، ماهی و هویج بیشتر مصرف کنید، اما مواظب باشید در مصرف ویتامین A زیاده روی نکنید. کارشناسان توصیه می‌کنند از مصرف مکمل‌های ویتامین A اجتناب کنید زیرا مشکلاتی برای جنین ایجاد می‌کنند. پس باید سعی کنید از راههای طبیعی، یعنی تغذیه، ویتامین A دریافت کنید.

روغن نارگیل را امتحان کنید

یکی از درمان‌های خانگی برای آکنه، روغن نارگیل است. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب متوسط زنجیره است که در مبارزه با دلایل پنهان آکنه، عالی عمل می‌کنند. ضمنا، روغن نارگیل حاوی اسید لاریک و اسید کاپریلیک است که هر دو عامل ضد قارچ و آنتی باکتریال هستند.

درمان‌های آکنه که مناسب شما نیستند

یکی از داروهایی که انقلابی در درمان آکنه و جوش به پا کرده است، ایزوترتینوین (Isotretinoin) است. اما به این دلیل که عوارض خطرناکی برای جنین دارد، برای زنان باردار اصلا مناسب نیست. درمان‌های دیگری نیز برای جوش و آکنه وجود دارند که مناسب دوران بارداری نیستند:

. هورمون درمانی، شامل استروژن، فلوتامین و اسپیرونولاکتون.

. رتینوئیدهای موضعی، مانند کرم آداپالن، ترتینون و تازاروتن. بر اساس مطالعات تحقیقاتی، مقدار رتینوئید جذب شده از این داروها کم است اما بازهم این نگرانی وجود دارد که ریسک نقص مادرزادی را بالا ببرد.

. تتراسایکلین‌های خوراکی، مانند مینوسایکلین، داکسی سایکلین و تتراسایکلین. مصرف این داروها می‌تواند رشد استخوان را مهار کرده و دندان‌ها را برای همیشه بدرنگ کند.

حرف آخر

دچار آکنه شدن در دوران بارداری غیرعادی نیست. خوشبختانه راههای خوبی برای درمان جوش و آکنه در خانم‌های باردار وجود دارد. با حفظ تمیزی و رطوبت پوست، افزایش مصرف ویتامین A، و استفاده از محصولات مراقبت از پوست که حاوی روغن نارگیل هستند می‌توانید احتمال بروز جوش و آکنه را به حداقل برسانید.

 


:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

فشار خون بالا یعنی فشاری که خون به دیواره‌ی سرخرگ‌ها وارد می‌کند بسیار زیاد است. هر چند فشار خون برای هر کسی می‌تواند روی بدهد اما زنان باردار بیشتر در معرض آن هستند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، در ایالات متحده آمریکا، تعداد زنان بارداری که دچار فشار خون بالا هستند رو به افزایش است. بنا بر گزارشی از انجمن بارداری آمریکا، ۶ تا ۸ درصد از زنان باردار، فشار خون بالا دارند.

 

زنان طی دوران بارداری می‌توانند به انواع گوناگونی از فشار خون مبتلا شوند، مانند:

. فشار خون حاملگی که بعد از هفته‌ی بیستم بوجود می‌آید.

. فشار خون مزمن که قبل از بارداری نیز وجود داشته یا پیش از هفته‌ی بیستم بارداری ایجاد می‌شود.

. فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی که در زنان دچار فشار خون مزمن قبل از بارداری روی می‌دهد.

. پره اکلامپسی، نوعی مشکل مربوط به بارداری که با فشار خون بالا و علائم آسیب به سایر اندام‌ها شناخته می‌شود.

دلایل گوناگونی می‌تواند برای فشار خون بالا در دوران بارداری وجود داشته باشد که شامل چاق بودن یا داشتن اضافه وزن، سبک زندگی غیر فعال، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، بارداری بار اول، بیشتر از یک جنین در رحم داشتن، بالاتر از ۴۰ سال داشتن و داشتن سابقه‌ی خانوادگی بیماری کلیوی، پره اکلامپسی یا فشار خون مزمن می‌شود. استفاده از تکنولوژی‌هایی چون لقاح مصنوعی نیز می‌تواند ریسک فشار خون بالا را افزایش بدهد.

 
فشار خون بالا طی دوران بارداری، فشار زیادی به قلب و کلیه‌ها وارد می‌کند که در نتیجه ریسک بیماری قلبی، کلیوی و یا سکته‌ی مغزی را بالا می‌برد. علاوه بر موارد گفته شده، سایر عوارض فشار خون بالا شامل محدود شدن رشد جنین، زایمان زودرس، جدا شدن جفت و عمل سزارین می‌‌شود.

اگر دچار فشار خون بارداری هستید باید حتما میزان فشار خون‌تان را به دقت و به طور مرتب کنترل کنید. کنترل و مدیریت فشار خون می‌تواند کمک‌تان کند تا یک بارداری بدون خطر و کودکی سالم داشته باشید. ضمنا باید به طور مرتب بوسیله‌ی سونوگرافی، وضعیت رشد جنین پیگیری شود.

۱. مصرف نمک‌تان را کنترل کنید

به طور کلی وقتی مشکل فشار خون پیش می‌آید باید مصرف نمک بسیار محدود شود تا از افزایش فشار خون جلوگیری شود. مطالعات نشان داده کاهش مصرف نمک غذایی می‌تواند تعداد مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ی مغزی را کاهش دهد.

 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد، بر خلاف باور عمومی، رژیم‌های غذایی بسیار کم نمک در مقایسه با رژیم‌های غذایی با نمک متعادل، ممکن است مفید نباشند و موجب افزایش احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ شوند. این پژوهش توصیه می‌کند تنها کسانی که لازم است میزان سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهند افرادی هستند که فشار خون بالا داشته و زیاد نمک مصرف می‌کنند. همیشه یادتان باشد که بدن برای عملکرد مناسب خود به مقدار کمی سدیم نیاز دارد اما نمک زیادی فقط باعث افزایش فشار خون شده و شما را در معرض بیماری‌های قلبی یا سکته‌ی مغزی قرار می‌دهد.

در دوران بارداری، شما باید مصرف نمک خود را کنترل کنید تا فشار خون‌تان نیز تنظیم باشد.

 

 

۲. تنفس خود را کنترل کنید

تنفس عمیق، یک تکنیک آرامسازی معروف است که به کاهش استرس و تثبیت فشار خون کمک می‌کند. تنفس عمیق موجب بهبود حساسیت بارورفلکس عروقی شده و از فشار خون کم می‌کند.

ضمنا هر بار که شما یک نفس عمیق می‌کشید، خون اکسیژن‌دارشده‌ وارد تمام سلول‌های بدن می‌‌شود. در نتیجه انرژی تولید کرده و به شما احساس خوبی می‌دهد. یک جای راحت دراز بکشید، دست‌ها را روی سینه و زیر قفسه سینه بگذارید. به آرامی با بینی نفس بگیرید جور که احساس کنید شکم‌تان بالا می‌آید. سپس به آرامی با دهان‌تان طی ۵ شماره نفس را بیرون بدهید، همزمان عضلات شکمی را منقبض نگه دارید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید و سعی کنید تنفس‌تان آرام و منظم باشد. تمرین تنفس عمیق را به مدت ۱۰ دقیقه و دو تا سه بار در روز انجام دهید تا فشار خون‌تان را مدیریت کرده و به سلامت قلب‌تان کمک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

لیزر مو‌های زائد؛ انواع، عوارض و هرآنچه باید بدانید!

 اگر از هیچ یک از روش‌های اصلاح مو راضی نیستید می‌توانید لیزر مو را امتحان کنید. لیزر مو‌های زائد یکی از معمول‌ترین روش‌های آرایشی در کل دنیا است. در این روش پرتو‌های نور با شدت و متمرکز به فولیکول‌های مو برخورد می‌کنند. رنگدانه‌ها در فولیکول‌ها نور را جذب می‌کند. در اثر این اتفاق مو از بین می‌رود. در این مقاله بطور کامل لیزر مو‌های زائد شرح داده شده است:

لیزر مو‌های زائد چگونه کار می‌کند؟

اصل کلیدی در لیزر مو مطابقت طول موج‌های خاصی از نور و مدت زمان پالس با یک هدف خاص (ملانین در فولیکول مو که از بافت اطراف دور می‌شود) است. ملانین رنگدانه طبیعی در پوست و مو است. لیزر مو‌های زائد یک روش پزشکی است که از پرتو متمرکز نور (لیزر) برای حذف مو‌های زائد استفاده می‌کند.

در طول لیزر مو‌های زائد، لیزر نور را منتشر می‌کند که توسط رنگدانه (ملانین) در مو جذب می‌شود. انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود که باعث آسیب رساندن به کیسه‌های لوله‌ای داخل پوست (فولیکول‌های مو) که مو‌ها را تولید می‌کنند، می‌شود. این آسیب باعث جلوگیری یا تاخیر در رشد مو می‌شود.

لیزر مو‌های زائد؛ انواع، عوارض و هرآنچه باید بدانید!

اگر چه لیزر مو‌ها به مدت طولانی موجب تاخیر در رشد مو می‌شود، اما معمولا باعث حذف دائمی مو نمی‌شود؛ بنابراین نیاز به چند بار لیزر برای حذف مو‌های اولیه است. لیزر مو‌های زائد برای افرادی که پوست روشن و مو‌های تیره دارند موثرتر است.

کدام نوع لیزر برای هر نیاز خوب است؟

سه نوع محبوب لیزر عبارتند از:

۱. لیزر دیود:

لیزر دیود برای پوست روشن و تیره بسیار موثر است. نکته کلیدی در لیزر دایود، موفقیت در انتقال انرژی بالا به پوست است. انرژی توسط ملانین اطراف فولیکول مو جذب می‌شود، اما به بافت اطراف تاثیر نمی‌گذارد. لیزر دایود از یک طول موج نور استفاده می‌کند که دارای نرخ جذب بالای ملانین می‌باشد. همانطور که ملانین گرم می‌شود، ریشه و جریان خون به فولیکول‌ها را از بین می‌برد و رشد مو را به صورت دائمی متوقف می‌کند.

لیزر دایود فرکانس بالا و پالس کم ارائه می‌کند و برای انواع پوست استفاده می‌شود. لیزر دایود برای پوست‌های تیره‌تر موثرتر است. این لیزر برای مو‌های نازک‌تر و روشن‌تر کمتر تاثیر دارد. این لیزر نرخ تکرار سریعی دارد و مناطق بزرگی را پوشش می‌دهد و به درمان سریع مناطق بزرگتر می‌پردازد.

۲. الکساندریت:

این لیزر سریع‌ترین نوع لیزر است و برای درمان مناطق بزرگتر در میان بیمارانی که لکه‌های سبز زیتونی دارند موثر است. این لیزر سریع‌ترین نوع لیزر است. این لیزر برای حذف مو از مناطق بزرگتر بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لیزر یکی از رایج‌ترین روش‌های حذف مو است.

۳. Nd YAG:

این لیزر پالس بلند را می‌توان با خیال راحت برای تمام انواع پوست، از جمله برنزه استفاده کرد. این لیزر در مقایسه با انواع دیگر لیزر‌ها برای مو‌های نازک یا روشن کمتر تاثیر دارد.

۴. لیزر IPL

تکنولوژی IPL (نور پالسی شدید) به طور فنی درمان لیزری نیست. این تکنولوژی از طیف گسترده‌ای از نور با طول موج‌های متفاوت استفاده می‌کند که منجر به انرژی غیرمتمرکز در اطراف مو و پوست می‌شود. در نتیجه انرژی زیاد و جذب کمتر در فولیکول منجر به تخریب موثر مو می‌شود. استفاده از نور باعث افزایش احتمال عوارض جانبی مانند سوختگی یا تغییر رنگ پوست می‌شود. IPL‌ها معمولا برای انواع پوست‌های نازک‌تر مناسب هستند.

آیا IPL دائمی است؟ بر خلاف آنچه که اغلب ادعا می‌شود، IPL روش دائمی حذف موی نیست بلکه یک روش دائمی در کاهش مو است. اگر چه IPL به طور دائم مو‌های بدن را کاهش می‌دهد، اما به طور دائمی باعث از بین رفتن مو‌ها نمی‌شود.

آیا IPL مانند لیزر مو‌های زائد است؟ اغلب IPL و لیزر اشتباه گرفته می‌شوند. IPL یک نور پالسی شدید است که با استفاده از طیف کامل نور با طول موج‌های مختلف عمل می‌کند، در حالی که لیزر از یک طول موج خاص نور استفاده می‌کند…. هدف رنگ فولیکول مو است.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

لبنیات

اگر زیاد دچار یبوست می‌شوید، به رژیم غذایی خود نگاهی بکنید. پنیر زیاد و شیر در بین غذاهایی هستند که یبوست شما را بدتر می‌کنند.

اما مجبور نیستید لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید – فقط لازم است لبنیات کمتری بخورید و در انتخاب خود بیشتر دقت کنید.

ماست پروبیوتیک مصرف کنید، پروبیوتیک باکتری‌های زنده‌ای هستند که برای سیستم گوارش مفید هستند. ان باکتری‌ها به رفع یبوست کمک می‌کنند.

فست‌فود یا غذاهای آماده

آیا زندگی پر مشغله شما باعث شده بیشتر به سمت غذاهای آماده و فست‌فود رو بیاورید؟ این غذاهای آماده ممکن است مناسب به‌نظر برسند، اما می‌توانند پیامدهایی نیز در پی داشته باشند.

اکثر فست‌فودها حاوی فیبر کمی هستند. فیبر به حرکت غذاها در دستگاه گوارش کمک می‌کند. با کمی وقت گذاشتن برای درست کردن غذا می‌توانید کمک زیادی به حرکت و عملکرد دستگاه گوارش خود کنید.

غذاهای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده مطمئنا خوشمزه‌تر هستند، اما بهتر است مصرف فیبر بیشتر را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید تا دفع راحت‌تری داشته باشید.

غذاهای سرخ‌شده سرشار از چربی هستند و هضم آنها سخت است. زمانی که غذا به آرامی در روده حرکت می‌کند، آب زیادی از آن جذب می‌شود. این مساله باعث خشک و سفت شدن مدفوع می‌شود.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است اما فیبر کمی دارد.در عین حال لازم نیست تخم‌مرغ را از لیست غذاهای خود حذف کنید. فقط کافی است غذاهای حاوی فیبر را همراه با تخم‌مرغ مصرف کنید.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

کاهش وزن با رژیم آب‌درمانی
وب‌سایت دکتر کرمانی: امروزه آمار چاقی در حال افزایش است و رژیم گرفتن و داشتن اندام زیبا بسیار مهم است. حواستان باشد دو نوع رژیم غذایی سالم و ناسالم وجود دارد. انتخاب رژیم غذایی خوب کمک می‌کند سبک زندگی تان را بهبود دهید، فعال‌تر بمانید و غذا‌های سالم دریافت کنید. بسیاری از رژیم‌های غذایی به کاهش وزن سریع کمک می‌کنند، اما بدن با کمبود موادمغذی مواجه می‌شود و پس از پایان رژیم وزن افزایش می‌یابد. رژیم آب درمانی هم یکی از این نوع رژیم هاست. در این مقاله به بررسی رژیم آب درمانی، عوارض آن و مزایای نوشیدن آب می‌پردازیم.

نوشیدن آب به افزایش متابولیسم بدن و احساس سیری کمک می‌کند. آب را جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری کنید و قبل از هر وعده اصلی یک لیوان آب بنوشید تا کمتر غذا بخورید. شاید از خود بپرسید خوردن آب چطور باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود. یک لیوان آب سرد بنوشید هر چقدر سردتر باشد بهتر است، چون بدن باید این آب را گرم کند بنابرین کالری می‌سوزاند و سوخت و ساز افزایش می‌یابد.

رژیم آب درمانی چیست؟

رژیم آب درمانی چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

رژیم آب درمانی یکی از رژیم‌های معروف در میان مردم است و انواع مختلفی دارد، اما همه آن‌ها در یک چیز مشترک هستند یعنی بسیار دشوارند. در این رژیم فقط آب می‌خورید و چیز دیگری مصرف نمی‌کنید. در برخی از انواع رژیم آب نیز توصیه می‌شود به مدت چند روز آب بنوشید، اما با شروع کاهش وزن میوه و سبزیجات را شروع کنید. برخی از انواع این رژیم نیز خوردن سیب به همراه آب را اجازه می‌دهند.

جولی آپتون (پزشک و متخصص تغذیه) درباره این رژیم می‌گوید: «رژیم آب همان روزه گرفتن است». اگر بدن سالمی دارید چند روز روزه گرفتن مشکلی به وجود نمی‌آورد و تاثیر مثبت دارد، اما کاهش وزن تنها با نوشیدن آب روش مناسبی برای کاهش وزن نیست. در این رژیم، بسیار گرسنه خواهید شد و پس از چند روز به الگوی غذا خوردن خود در گذشته باز می‌گردید و همان وزنی را که کم کردید دوباره و حتی بیشتر از قبل اضافه می‌کنید؟!

رژیم آب درمانی با آب سرد در این رژیم هیچ محدودیتی برای مصرف موادغذایی وجود ندارد. تنها قانون این است که هنگام نوشیدن آب باید سرد باشد، چون بدن برای گرم کردن آب سرد و بازگردان به دمای عادی کالری بیشتری می‌سوزاند. هرچه آبی که می‌نوشید سردتر باشد میزان کالری سوزی بیشتر می‌شود. نوشیدن آب زیاد سبب می‌شود برای طولانی مدت احساس سیری کنید. در نتیجه کمتر به سراغ پرخوری می‌روید. نوشیدن آب سبب دفع سموم جمع شده در بدن می‌شود؛ بنابراین رژیم آب سالم نیست، اما نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند. به همین دلیل می‌خواهم مزایای نوشیدن آب برای کاهش وزن را بیشتر برایتان باز کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

اثرات تبعیض بین فرزندان
کودکی که نسبت به دیگری کمتر مورد علاقه واقع می‌شود، در مقایسه با آن دیگری که احساس ارزش و شایستگی بیشتری می‌کند، احساس حقارت و رفتار غیر منصفانه دارد. این کودک از توجه کمتر والدین آسیبی ماندگار خواهد دید؛ و دیگری احساس استحقاق بیش از حد را تجربه می‌کند.
در سنین بلوغ، جوانان بیشتر نسبت به این جانبداری والدین حساس هستند، زیرا همراهی آن‌ها با والدین شان در جهت منفی در حال تغییر است. با وجود تعارضات بیشتر در این دوران در مقابل کنترل والدین و در کش مکش استقلال طلبی نوجوانان، نوجوانان بیشتر و بیشتر از والدینشان فاصله می‌گیرند. در این گیر و دار است که مشخص می‌شود پدر و مادر‌ها فقط با یک کودک سر و کار ندارند.
با این افزایش فاصله و مقاومت، نوجوانان رضایت و هماهنگی با والدین خود را که در کودکی از آن لذت می‌بردند را قربانی حسادتشان نسبت به خواهر یا برادر مورد علاقه پدر و مادرشان می‌کنند؛ «شما او را لوس می‌کنید! شما همیشه با او بهتر از من رفتار می‌کنید». درست مثل وقتی که کودک از شاگرد مورد علاقه‌ی معلم در مدرسه متنفر می‌شود، از خواهر یا برادر محبوب نیز در خانه متنفر خواهد بود.

تبعیض بین فرزندان می‌تواند در خانه واضح و قابل درک یا از روی قصد و قرض باشد.

۱- تبعیض واضح و قابل درک
با تبعیض واضح شروع کنیم. کودکان به شدت نسبت به تفاوت رفتار والدین میان آن‌ها و خواهر یا برادرانشان حساس هستند. چیزی که آن‌ها به دنبالش هستند هر نشانه‌ای از بی عدالتی و یا رفتار تبعیض آمیز از سوی والدین است. «شما بی انصاف هستید» اتهامی است که والدین زیاد می‌شنوند و احساس گناه می‌کنند تا جایی که متوجه شوند نمی‌توانند منصف باشند چرا که انصاف همیشه یک معیار نسبی دارد.
برای مثال، فرزند بزرگتر می‌گوید: «این عادلانه است که شما به من اجازه دهید دیرتر از برادر کوچک ترم به رخت خواب بروم، چون من بزرگتر هستم!» و والدین ممکن است موافق این موضوع باشند. اما حالا برادر کوچک‌تر می‌گوید: «شما باید به هر دوی ما اجازه دهید که دیرتر به رخت خواب برویم چرا که هر دوی ما به یک اندازه فرزندان شما هستیم!» و خب والدین موافقت می‌کنند که با فرزندان باید یکسان رفتار کرد؛ بنابراین وقتی صحبت به انصاف می‌رسد، والدین نمی‌توانند برنده باشند چرا که منصف بودن به معنی رفتار مساوی و به طور همزمان متفاوت با فرزندان است.

راه حل چیست؟ یک بار یکی از والدین این پیشنهاد را مطرح کرد: «من متوجه شدم که بهترین کار این است که به طور مساوی بی انصاف باشم؛ بنابراین سعی می‌کنم این بی انصافی را به یک اندازه بین فرزندانم تقسیم کنم.» یکی دیگر اینگونه توضیح داد: «من می‌دانم که نامساوی رفتار کردن ممکن است غیرمنصفانه به نظر برسد، اما تمام تلاشم را می‌کنم که با شما براساس نیازهایتان رفتار کنم».

۲- تبعیض بین فرزندان از روی قصد
اما تبعیض بین فرزندان از روی قصد، فراتر از این تفاوت‌های اجتناب ناپذیر است. این نوع تبعیض آگاهانه و ترجیحی است. همانند هر سیستم انسانی دیگری، آن‌هایی که مسئول هستند می‌توانند تعیین کنند که چگونه تفاوت‌های یک فرد ارزش‌گذاری می‌شوند و چگونه با آن‌ها باید رفتار شود. در سیستم خانوادگی، والدین مسئول و در راس قدرت تصمیم گیری هستند.

زمانیکه تبعیض بین فرزندان مقایسه‌ای باشد؛ انتخاب فرزند بهتر/ بدتر: «تو به اندازه‌ی خواهرت باهوش نیستی». قدرت تبعیض سم خود کم بینی را در کودک فعال می‌کند. زمانی که کودک به خود می‌گوید: «من هرگز به اندازه خواهرم باهوش نخواهم بود. پدر و مادرم این را به من گفتند.»
زمانیکه تبعیض بین فرزندان ترجیحی باشد؛ امتیاز‌هایی به یکی از فرزندان داده می‌شود که دیگری از آن محروم است: «نیاز‌های برادرت در اولویت هستند.» وقتی یک کودک به طور مداوم از مزایای اعطا شده به دیگری محروم می‌شود، قدرت تبعیض انکار فرصت‌های قابل مقایسه است: «والدین من همیشه کار‌های بیشتری برای او انجام دادند. چیز‌های بیشتری برای او فراهم بود تا من.»



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

تأثیر هوای آلوده بر سلامت انسان
هوای آلوده ناشی از دود ترافیک، به ویژه دیزل، سوخت‌های فسیلی و مواد شیمیایی و فلزات سنگین که توسط کارخانه‌ها آزاد می‌شود، حاوی مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ازن، اکسیدهای ازت و سایر بخارات شیمیایی است و سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و در بهترین حالت باعث بروز آسم، آمفیزم و برونشیت می‌شود. این شرایط گاهی نیز پا فراتر گذاشته و خطر ابتلا به سرطان، زوال عقل، بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

بر اساس مطالعه‌ای که در ابتدای سال جاری انجام شد، آلاینده‌های موجود در هوا تأثیر گسترده‌ای بر سلامت روان انسان دارند، شاید باور آن سخت باشد که میزان آلودگی هوای یک شهر و میزان احساس خوشبختی ساکنین آن یک ارتباط کاملاً مستقیم وجود دارد. این آلاینده‌ها حتی روی پوست انسان نیز تأثیر گذاشته و پیری زودرس می‌آورند.

غذاهایی که اثر آلودگی هوا را خنثی می‌کنند
۱. روغن زیتون
ویتامین E موجود در روغن زیتون عملکرد ریه‌ها را بهبود بخشیده و اسیدهای چرب موجود در آن میزان التهاب را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. برخی افراد روغن زیتون را گرم می‌کنند که این کار از خواص آن می‌کاهد. بهتر است این روغن را در سس سالاد یا کنار سبزیجات نوش جان کنید.

روغن زیتون و مقابله با آلودگی هوا

۲. آووکادو
مقادیر بالای ویتامین E موجود در آووکادو، اسفناج و روغن زیتون می‌تواند اثرات منفی مواجهه با آلودگی هوا را به حداقل برساند. آووکادو حاوی ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E و ۱۷ درصد از نیاز روزانه ویتامین C است. نصف یک آووکادو را در یک اسموتی سبزیجات ریخته و آن را با خود به محل کارتان ببرید.

۳. گردو
امگا ۳ موجود در گیاهان، آلفا لینولنیک اسید (ALA) نامیده می‌شود و گردو سرشار از این اسید چرب ضد آلودگی است. ۲۸ گرم گردو نیاز روزانه بدن برای مقابله با آلودگی را تأمین خواهد کرد. دانه کتان و تخم چیا از منابع دیگر تأمین این اسید هستند. برای یک صبحانه ضد آلودگی لذیذ، آجیل و دانه‌ها را روی مقداری ماست یونانی پرچرب بپاشید و نوش جان کنید.

۴. کلم بروکلی
نوشیدن آب کلم بروکلی پس از قرار گرفتن در معرض دود دیزل میزان التهاب بینی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. ویتامین‌های گروه B موجود در کلم بروکلی، از قلب در برابر آلودگی هوا محافظت کرده و افرادی که کلم بروکلی مصرف می‌کنند، سموم مرتبط با آلودگی ذرات ازن و دیگر آلاینده‌های هوا را دفع می‌کنند.

کلم بروکلی

۵. ماهی چرب
ماهی خال‌مخالی، سالمون، ساردین و ماهی قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که بدن را از التهاب ناشی از آلودگی هوا محافظت می‌کنند. در یک مطالعه افرادی که به مدت یک ماه روغن ماهی و روغن زیتون مصرف کردند، کمتر از قبل در معرض خطر حمله قلبی بودند.

رژیم ضد آلودگی
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذایی که می‌خوریم، با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از ما در برابر آلاینده‌های مضر محافظت کرده و سلامت سلول‌های بدن را حفظ می‌کنند.

۱. ویتامین C
ویتامین C قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان در بدن انسان بوده و هر بزرگسال می‌بایست روزانه ۴۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کند. گریپ‌فروت، انواع توت‌ها و آب‌لیمو را به صبحانه خود اضافه کنید تا نیاز بدن به این ویتامین در ابتدای روز برطرف شود. توجه داشته باشید که ویتامین C محلول در آب است و برای اطمینان از جذب حداکثری آن، باید در طول روز مایعات فراوان نوش جان کنید. فلفل قرمز، مرکبات، کلم کالی و بروکلی را فراموش نکنید.

ویتامین C برای مقابله با آلودگی هوا

۲. ویتامین E
ویتامین E یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین محلول در چربی بوده و اگر رژیم غذایی کم چرب داشته باشید، ممکن است به اندازه کافی جذب نشود. این ویتامین در روغن زیتون، آجیل و سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود. از آنجا که بزرگ‌سالان روزانه به ۳ الی ۴ میلی‌گرم ویتامین E نیاز دارند؛ یک کاسه اسفناج و آووکادو در کنار آجیل‌های تست شده و روغن زیتون و آب‌لیمو، ویتامین E مورد نیاز شما را تأمین می‌کند. تخمه آفتابگردان، بادام و فندق را فراموش نکنید.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

۱. کرم‌های رتینول
اثر رتینول که از مشتقات بسیار قدرتمند ویتامین A محسوب می‌شود، بر روی تقویت تولید کلاژن‌های پوستی به اثبات رسیده است. رتینول را شب پیش از خواب بر روی نواحی آسیب‌دیده که عموماً عاری از کلاژن است، بمالید. در صورت بروز حساسیت، مصرف کرم را به یک روز در میان کاهش دهید.

از بین بردن جای آبله مرغان؛ راهکارهای پزشکی و خانگی

۲. کرم‌های لایه‌بردار
کرم لایه‌بردار سلول‌های قدیمی پوست را از بین می‌برد و پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رساند. لایه‌برداری‌هایی مانند اسید لاکتیک و گلیکولیک، لایه روئین پوست را زدوده و رشد سلول‌های سالم را تقویت می‌کنند.

۳. کرم‌های رفع اسکار
اکثر کرم‌هایی که با هدف رفع آثار جراحت و اسکار روانه‌ی بازار می‌شوند، قادرند زخم‌های ناشی از آبله مرغان را التیام بخشیده و آن‌ها را کمرنگ‌تر کنند.


درمان‌های تخصصی برای از بین بردن جای آبله مرغان
۱. اکسسیون یا بافت‌برداری
اگر سایر راه‌های درمانی پاسخگو نباشند، برداشتن بافت اسکار گزینه‌ای برای از بین بردن جای زخم‌های آبله مرغان است. در این روند پزشک پس از بیهوش کردن بیمار بافت آسیب‌دیده را برمی‌دارد و پوست آن­ ناحیه را بخیه می‌زند. این روش به طور ویژه برای درمان زخم‌های عمیق، سوراخ‌ها، و فرورفتگی‌های پوست مناسب خواهد بود.

۲. مواد پرکننده
پرکننده‌های ملایم، موادی چون اسید هیالورونیک و چربی از محبوب‌ترین راه‌های شکل‌دهی دوباره به نواحی آسیب دیده و خالی محسوب می‌شوند. در نظر داشته باشید که این درمان موقتی بوده و حدود شش ماه ماندگاری دارد.

۳. صاف کردن پوست با لیزر
لیزر درمانی از متداول‌ترین روش‌های درمان جای زخم و آثار جراحت است. این روش درمانی زخم‌های قدیمی را کمرنگ می‌کند، جای آبله مرغان را محو می‌کند و رنگ نواحی آسیب‌دیده را به رنگ اصلی پوست تغییر می‌دهد. لیزر درمانی معمولاً به صورت سرپایی مابین ۱۵ دقیقه الی ۲ ساعت انجام شده و نیازی به آرام‌بخش ندارد.

از بین بردن جای آبله مرغان؛ راهکارهای پزشکی و خانگی

۴. میکرونیدلینگ
میکرونیدلینگ روشی نسبتاً جدید است که در آن پزشک پس از بی‌حس کردن پوست فرد، یک ابزار غلتکی که روی آن سوزن‌های ریزی تعبیه شده را بر روی پوست فرد می‌کشد. میکرونیدلینگ تولید کلاژن را تحریک کرده و پوستی صاف و نرم به فرد هدیه می‌دهد. این پروسه درمانی ممکن است چند بار تکرار شود و نتیجه‌ی آن چند ماه بعد مشاهده خواهد شد.

۵. میکرودرمابراسیون (لایه‌برداری مکانیکی پوست)
در این روش، یک برس چرخان روی پوست کشیده می‌شود و همانند یک لایه‌بردار، لایه فوقانی پوست صورت را می‌زداید؛ در نتیجه آثار زخم و جراحت کمرنگ شده و پوست شاداب زیرین نمایان خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

مشکلات پوستی از شایع ترین مشکلات جسمی هستند که ممکن است هرازگاهی هر کسی در مقطعی از زندگی اش با آن مواجه شود؛ از ریزش مو گرفته تا ایجاد لک های پوستی یا حتی شکنندگی ناخن ها و...

در این میان، بیماری های قارچی را باید از علت های اصلی بروز بیماری های پوستی دانست که در میان اطرافیان خودمان نیز انواع خفیف تا شدیدش را معمولا زیاد می بینیم.  در مورد این که قارچ ها چه هستند و چگونه به بدن آسیب می رسانند و باعث بروز بیماری های پوستی می شوند، گفت و گو کرده ایم.
قارچ ها زیر میکروسکوپ الکترونی

معمولا وقتی یک مشکل پوستی در بدن ایجاد می شود، یکی از اولین مواردی که متخصصان پوست به آن شک می کنند، بیماری های قارچی است. چرا؟ اصلا قارچ های پوستی چه هستند و چگونه باعث بروز بیماری می شوند؟

قارچ ها جاندارانی هستند که در محیط زیست ما و در کنار ما زندگی می کنند و در هوا، خاک، آب، گیاهان و حتی انسان ها نیز معمولا به وفور یافت می شوند. بدن انسان درون خود نوع خاصی از قارچ ها را جای داده است که معمولا بی خطر هستند. با این وجود زمانی که بنا به دلایلی خاص قارچ رشد و به نحوی بیش از حد خود را در سیستم بدن ما تکثیر می کند، می تواند باعث بروز عفونت قارچی شود.

چگونه یک قارچ می تواند باعث بروز یک بیماری عفونی شود؟

قارچ هایی که باعث بروز عفونت های پوستی در بدن ما می شوند، از پروتئینی به نام کراتین در بدن ما تغذیه می کنند. این نوع پروتئین در لایه بیرونی پوست بدن و ناخن ها و مو موجود است. انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارند که مسئول عفونت های مختلف پوستی هستند. عفونت های پوستی می توانند در هر نقطه ای از بدن ما پدید آینده، از جمله نواحی ای مانند پاها، ناخن ها، پوست سر و ناحیه کشاله ران. بیشتر این عفونت ها با تجویز داروهای موضعی قابل کنترل هستند. با این وجود می توانند باعث بروز برخی از نقاط بدن شوند، به خصوص زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد.

قارچ های پوستی بیشتر در کدام نواحی از بدن خودنمایی می کنند؟

قارچ ها معمولا در پوست و مو شایع تر هستند و علامت بارزشان ایجاد لک های پوستی است. وقتی قارچ در بدن ایجاد شد، پوست شروع می کند به خارش و قرمز شدن و کم کم لک هایی نیز در پوست ایجاد می شود.

درست است که قارچ ها در نواحی مرطوب بیشتر رشد و نمو می کنند؟

بله، وجود قارچ ها در نواحی مرطوب تر شایع تر است و زودتر می توانند رشد و نمو کنند. به همین دلیل، باید بهداشت در نواحی ای که مرطوب تر است، بیشتر رعایت شود.

عفونت های قارچی در کدام نواحی از بدن سخت تر از بین می رود؟

قارچ ها معمولا در پوست و مو شایع تر هستند و علایم بارزشان ایجاد لک های پوستی است. وقتی قارچ در بدن ایجاد شد، پوست شروع می کند به خارش و قرمز شدن و کم کم لک هایی نیز در پوست ایجاد می شود.

درست است که قارچ ها در نواحی مرطوب بیشتر رشد و نمو می کنند؟

بله، وجو قارچ ها در نواحی مرطوب تر شایع تر است و زودتر می توانند رشد و نمو کنند. به همین دلیل، باید بهداشت در نواحی ای که مرطوب تر است، بیشتر رعایت شود.

عفونت های قارچی در کدام نواحی از بدن سخت تر از بین می رود؟

ادامه مطلب لینک زیر:

وقتی قارچ ها به پوست حمله می کنند...



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

عفونت‌ های قارچی اگر چه در زندگی ‌های بدون بهداشت وجود دارد، اما این روزها شاهد مراجعه ی بسیاری از بیمارانی هستیم که از قارچ‌ های آزاردهنده ی پوستی شکایت می‌ کنند و در این بین خانم ‌ها نسبت به آقایان در ابتلا به این دسته از عفونت ‌ها جلوتر هستند.

 در این بین کلوتریمازول به عنوان یک داروی ضد قارچ قوی و موثر توانسته مورد توجه بیماران قرار بگیرد.

بین هوش و استرس ارتباط مستقیمی وجود دارد

 این داروی قوی در حقیقت قارچ‌ ها را نشانه می ‌گیرد و با حمله به دیواره ی سلولی آن ها، دژ حفاظتی ‌شان را از بین می ‌برد.

 کلوتریمازول در درمان بیشتر عفونت‌ های قارچی موثر است. کاندیدا آلبیکانس، تنیا ورسیکالر، عفونت ‌های قارچی ناخن و... از جمله عفونت‌ هایی هستند که با این دارو درمان می ‌شوند.

 البته جذب سیستمیک این دارو پایین است، اما بهترین فرم مصرف آن به صورت موضعی است. جذب این دارو حتی از طریق مخاط بخش‌ های مختلف بدن هم چون واژن تا 30 درصد بالاتر می‌ رود. به همین دلیل انواع واژینال آن نیز در بازار وجود دارد.

 کلوتریمازول فقط زیر نظر پزشک

1- اگر چه در دوران بارداری، مصرف کلوتریمازول عارضه ی زیادی ندارد، اما توصیه می‌ شود در ماه‌ های نخست حاملگی بدون تجویز و مشورت پزشک از آن استفاده نشود.

 2- مراقب باشید این دارو به چشم‌ ها نرسد و اگر چنین اتفاقی افتاد، هر چه زودتر آن ها را با آب تمیز بشویید.

 3- سوختگی و تحریک پوست از جمله عوارض شدید کلوتریمازول است و در صورت مشاهده، مصرف آن قطع شود.

 4- در خانم‌ های شیرده مصرف این دارو بی‌ خطر است.

 5- مصرف این دارو با الکل تداخل دارویی دارد و به کبد بیمار فشار وارد می ‌کند؛ چون متابولیسم کلوتریمازول از طریق کبد صورت می ‌گیرد.

 6- در صورت ابتلا به عفونت ‌های قارچی واژن علاوه بر استفاده از این دارو، باید لباس‌ های زیر هر روز عوض و پس از شست ‌و شوی مناسب با آب داغ جلوی آفتاب خشک شوند.

 7- پس از استفاده ی این دارو در محل ‌های موضعی مانند پوست دست ‌ها یا بازوها از تماس نور خورشید با آن ناحیه جلوگیری شود تا دارو تاثیر بیشتری بگذارد.

ادامه مطلب لینک زیر:

کلوتریمازول، قاتل قارچ‌ ها

 



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد